„Jubileum“ je názov pre „výnimočný, mimoriadny, špeciálny“ rok: je odvodený od hudobného nástroja, ktorý sa používal pri oznámení jeho začiatku, hebr. yobel, baraní roh, ktorého zvuk oznamuje Deň zmierenia (Jom Kippur). Tento sviatok sa konal každý rok, ale osobitný význam nadobúdal pred začiatkom jubilejného roka. Zmienku o ňom nachádzame v Starom zákone v knihe Levitikus: mal sa konať každých 50 rokov, keďže išlo o „výnimočný“ rok, ktorý sa mal prežívať každých sedem ročných týždňov, čiže sedemkrát sedem rokov, takže čas siedmich ročných týždňov bude štyridsaťdeväť rokov (porov. Lv 25, 8 - 13). Päťdesiaty rok sa mal zasvätiť a ohlásiť sloboda pre všetkých obyvateľov krajiny. Mal to byť pre všetkých jubilejný (milostivý) rok. Počas tohto roku Mojžišov zákon predpisoval, aby sa pôda, ktorej jediným vlastníkom bol Boh, vrátila svojmu pôvodnému majiteľovi a otroci získali späť svoju slobodu a mohli sa tak vrátiť k svojmu rodu. Tento rok bol príležitosťou, pri ktorej sa mal obnoviť vzťah s Bohom, medzi ľuďmi a so stvorením, a zahŕňal odpustenie dlhov, navrátenie odcudzenej pôdy a odpočinok zeme.
Citujúc proroka Izaiáša, aj Evanjelium podľa Lukáša takto opisuje Ježišovo poslanie: „Duch Pána je nado mnou, lebo ma pomazal, aby som hlásal evanjelium chudobným. Poslal ma oznámiť zajatým, že budú prepustení, a slepým, že budú vidieť; utláčaných prepustiť na slobodu a ohlásiť Pánov milostivý rok“ (Lk 4, 18 - 19; porov. Iz 61, 1 - 2). Tieto Ježišove slová sa skutočne stali reálnymi prostredníctvom jeho každodenných činov, keď oslobodzoval a privádzal k obráteniu tých, ktorí sa s ním stretli.
Jubileum sa vždy vyznačuje konkrétnymi gestami. Najpríznačnejším a najvýraznejším je otvorenie Svätých brán. Pútnici k nim prichádzajú, zbožne ich bozkávajú a kľačia na ich prahu v modlitbe. V púťach je zase vyjadrená konkrétnosť putovania na ceste, počas ktorej sa pútnik namáha a na ktorej stretáva spoločníkov.
Počas Jubilea sa zažíva aj konkrétnosť sviatostí: svätá spoveď a zmierenie s Bohom, ako aj Sviatosť Eucharistie. Tiež sú veriaci pozvaní v tomto období aj ku konkrétnym skutkom pokánia, pôstu a lásky. Veď práve Vtelenie nášho Pána Ježiša Krista je konkrétnym Božím činom v našich dejinách a poukazuje na jeho prítomnosť uprostred nás: je to konkrétna Nádej, ktorej sa možno dotknúť.
Jubileum sa nezrodilo z vôle pápežov, duchovných pastierov či teológov. Je ovocím viery Božieho ľudu. Je to najobľúbenejšia udalosť v živote Cirkvi: obdobie pútí na hroby apoštolov, skúsenosť Svätých brán, čas obrátenia a osobitného prijatia sviatostí.